vrijdag 9 december 2016

Huisbaas

Donderdagmiddag in huize De Lege Beurs. Huisgenoot T. zit aan zijn eettafel verdiept in een boek over de geschiedenis van de Leidse Studentenvereniging Minerva, ik lees met mijn voeten op de bank over de opkomst van de impressionistische schilderkunst in Frankrijk. Alles pais en vree. Buiten kwetteren de paar vogels die niet de grote trek naar het zuiden hebben ondernomen een lieflijke melodie, vermengd met de gebruikelijke achtergrondgeluiden van een straat binnen de stadsgrenzen.

Maar deze ronduit idyllische rust zal snel tot het verleden behoren. Twee verdiepingen lager staat onze huisbaas, het illustere heerschap Peter L., in vol kerstornaat naast een matzwarte motorfiets. Onder zijn kerstmuts prijken twee donkere kraaloogjes en, met klompjes en al, de vlechten van zijn lichtgrijze baard. Hij trekt de muts recht en stapt op de motorfiets. Zijn omvangrijke spijsverteringssysteem komt te rusten op de benzinetank, zijn arm reikt naar het stuur en de sleutel gaat om. Ondertussen lezen wij binnen nietsvermoedend verder.

Het glas water naast mijn hoofd is de eerste indicator. Het oppervlak van de vloeistof rimpelt en springt tegen de randen van het glas. Het schilderij boven me aan de muur komt scheef te hangen en de deuren van mijn kledingkast zwaaien open. Ik grijp me vast aan de bank teneinde niet op de grond te belanden, de impressionistische schilders vallen met een klap op de grond. Maar ik hoor het niet: een niet-aflatend gebrul vult de lucht en maakt mijn trommelvliezen ongevoelig voor alle verdere stimuli. Mijn spiegel klettert in de wasbak, het memobord komt naar beneden zeilen en op het moment dat ik ervan overtuigd raak dat ook de tussenwand waaraan beiden hingen dit incident niet zal overleven ('van de puinhopen van mijn woning schrijf ik u'), houdt alles op. 

Kalmte. 

Ik lig op de grond en kijk verwilderd om mij heen. Vanuit de nok van het dak valt een laatste boek naar beneden. Buiten rijdt de motorfiets weg, met erachter een aanhangwagen die uit weinig meer bestaat dan twee wielen, een kerstboom en een geweldige overdaad aan kerstverlichting.

Het is 8 december. En het kerstfeest staat weer voor de deur.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten